A legkékebb tó - Crater Lake
2014. szeptember 21. írta: zdyzs

Június 24. - 518 km

Ma a világ talán legkékebb vizű tavánál jártunk, amely egyben az USA legmélyebb tava is – biztos van összefüggés. Nem csak a víz mélysége, de a tisztasága is hozzájárulhat az egészen valószerűtlen színhez. A tó ugyanis egy volt vulkán belsejében van, se ki, se be nem folyik semmilyen víz, kizárólag az itt hulló csapadék (elsősorban hó) töltötte fel. Azaz a kaldera egyetlen apró vízgyűjtő terület, amelynek semmilyen kapcsolata nincs (hidrológiai szempontból) a környezetével.

A Crater Lake Oregon állam egyetlen nemzeti parkja, és egy kb. 7700 évvel ezelőtt történt hatalmas kataklizma eredménye. A Kaszkád-hegységben van, amely még most is aktív vulkáni terület – itt tört ki nem is olyan régen a Mt. St. Helens, amelynek kitörése nyomán a légkörben kerülő hamu és por miatt a következő évben mérhetően hidegebb volt egész bolygónkon.  I.e. 5700 körül a Mt. Mazama vulkán egyik kitörése során a magmakamra beszakadt, ezzel a hegy teteje „eltűnt” (becslések szerint kb. 500 méterrel lett kisebb) és egy hatalmas kaldera maradt utána. A magma túlnyomó részének távozása után (ez indukálta az összeomlást, mert már nem volt, ami megtartsa a kamra tetejét) már csak enyhe vulkáni tevékenység volt, de arra elegendőnek bizonyult, hogy a kaldera alját szépen egyenletesen beborítsa a láva. A vízzáró réteg felett évszázadok során felgyülemlett a csapadék és egy gyönyörű tó keletkezett. Ami egészen meglepő, hogy a környéken élő indiánok folklórjában meglepő precízen megmaradt a hatalmas kitörés. Mondáikban pontosan úgy mesélik el a történteket – természetesen mindenféle természetfeletti körítéssel – ahogy a feltételezések szerint a kitörés lezajlott. Hihetetlen, hogy közel nyolcezer éven keresztül generációról generációra jelentős torzulás nélkül át tudták adni ezt az információt, mindenféle írásbeliség nélkül. Mindenesetre elgondolkoztató, hogy más mondáknak mi lehetett a valóságalapja.

A tudósok becslése szerint a tó kb. 720 év alatt töltődött fel a mostani egyensúlyi állapotba, ahol a párolgást pont pótolja a környéken hulló hihetetlen mennyiségű hó. Évente ugyanis átlagban 13,5 méter hó esik. A rekord egy télen 22,5 méter volt. Ez nagyjából egy hétemeletes háznak felel meg. Nem csak amerikai viszonylatban nagyon mély a tó (592 és 594 méter között, attól függően mennyi hó esett abban az évben), a világ harmadik legmélyebb átlagos mélységű tava, csak a Bajkál- és a Tanganyika-tó átlagos mélysége nagyobb. Mivel a másik kettő legmélyebb pontja bőven a tengerszint alatt van, a Kráter-tónak viszont messze nem, ezért ez a legmélyebb átlagos mélységű tó (350 méter), amely teljes egészében a tenger szintje felett van. Csak sikerült valamiben elsőnek lenni!

De – egyelőre – elég a sok adatból, lássuk hogyan jutottunk el ehhez a természeti csodához. Kicsit korábban keltünk, mint általában, mert az előző nap vásárolt sok cuccot el kellett tüntetni a kocsiban. Ez olyan kiválóan sikerült, hogy nem is látszott meg a kocsi belsején. Pedig nyolc pár cipőt vettünk és ezeket mind dobozostul raktam el. Tényleg családokra tervezték az autót. A rengeteg tárolórekesz mindent elnyelt.

Egy darabig az 5-ös interstate-n mentünk, majd Roseburg városánál rátértünk a 138-as útra, amely ismét Amerika festői útjai közé tartozik – a Rouge-Umpqua Scenic Byway. Mint kiderült ezt a „vízesések útjának” is nevezik, mert 15 gyönyörű vízesés van mellette. Ezt sajnos mi előre nem tudtuk, és nem volt betervezve ezek megtekintése. Emiatt, csak egyetlen vízesést volt időnk megnézni. Azt is inkább véletlenül. Letértünk az útról, hogy megebédeljünk a sűrű erdőben, és kiderült, a piknik-asztaloknál kezdődik egy rövid túra az egyik vízeséshez (sajnos a nevét nem írtuk fel :-( ).  A parkoló mellett egy 70 éves, fából (!!!) készült vízvezeték volt, amely több helyről gyűjtötte össze a vizet egy kis vízierőműhöz. Elég hihetetlen volt látni a legalább két méter átmérőjű fa csövet és belegondolni, hogy ez 70 éve ott van.

Szerény, de finom, ebédünk után elindultunk a vízesés felé. Mivel az út elég meredek, a legnagyobb része kiépített pallókon és falépcsőn vezet, maga a kilátó, ahonnan meg lehet nézni a szép vízesést, is egy nagy deszkaplatform az egyik hatalmas duglászfenyő törzse körül. Ez is teljesen jó állapotban volt, megint meg kellett állapítanom, az amerikaiak nagyon komolyan vehetik a túrázást, mert sok-sok adódollárt költenek rá.

A rövid túra (még fél óra sem volt) után mentünk tovább az erdőben, amely azonban lassan ritkulni kezdett, ahogy egyre magasabbra kapaszkodtunk.  Megálltunk pár percre a Gyémánt-tónál, amely egy vulkánkitörés során jött létre, ahogy a kiömlő láva elzárta egy patak útját. Innentől már csak csoportokban találkoztunk fákkal, és egyre több helyen hófoltokkal.

Délután három óra körül elértük a Kráter-tavat és – már nagyon sokadszor utunk során – megint elállt a szavunk. Zsuzsi később bevallotta nekem, nem nagyon értette miért megyünk megnézni egy olyan nemzeti parkot, ahol nincs semmi csak egy tó. Az az egy tó azonban olyan elmondhatatlanul szép, amilyen nagyon kevés lehet a világon. A kaldera falai meredeken veszik körbe a valószerűtlenül kék vizet. A nagy szél által hajtott hófehér felhők árnyékai futnak a mélykék vízen. A kaldera szélén pedig foltokban a hó fehérsége és a meredek falakon kapaszkodó magas fák zöldje töri meg a sziklák szürkeségét. Szerencsénkre egész jó időnk volt, még a nap is kisütött időnként.

A tó szinte kerek (8 illetve 9,5 km a legkisebb és legnagyobb átmérője – a szemünk körnek látja), és 400-500 méter magas meredek sziklafal határolja mindenütt. Egy kisebb vulkáni kúp szigetként emelkedik ki belőle, ezt Varázsló-szigetnek hívják. Van olyan hely, ahol egy kanyargós ösvényen le lehet menni a tóhoz, de mi erre nem vállalkoztunk. Később kiderült, ha akartuk sem tudtuk volna ezt a túrát megtenni, mert az út, amin el lehetne oda jutni, le van zárva.

Ha nem a tavat bámultuk, akkor is káprázatos panorámában gyönyörködhettünk. És ami külön élmény volt a gyerekeknek, a késői júniusi időpont ellenére bőven volt még hó. Persze, 2400 méter magasan voltunk, ahol télen 14 méter hó esik, nem csoda, ha megmarad belőle. Ebben az is segít, hogy a fagymentes napok egy éven belül jellemzően július 7-e és augusztus 19-e között vannak, de esetenként még olyankor is szokott fagyni. Nagy örömmel hógolyóztak kölkeim, még szerencse, hogy nem voltak megfelelően öltözve ehhez az időtöltéshez, így mikor már nagyon fáztak, mindig abba tudták hagyni. Az idő további részében egyszerűen csak gyönyörködtünk a varázslatos látványban.

A látogató-központban megnéztünk egy filmet a tóról, majd elindultunk a kaldera peremét körbejáró út keleti részére, de meglepődve kellett tapasztalnunk, még le van zárva, ott még nem olvadt el a hó. Nagyon nem bántuk, mentünk tovább Medford városa felé, továbbra is gyönyörű utakon Útközben megnéztünk egy olyan kb. másfél méter széles, 10 m mély és 50 m hosszú kis szurdokot, ahol a patak percenként egy medencényi vizet szállít. Itt láthattunk először olyan fákat, amelyeknek a gyökerei a föld alatt összenőnek és megosztják egymással a tápanyagokat. Később még az úton meg is vacsoráztunk, ezért késő este értünk a szállásunkra. A mai nap is fantasztikus volt.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Niebur 2014.09.22. 05:09:11

Mivel a cikkben nincs adat, ideírom: A tó átlagos mélysége 350 méter, legnagyobb mélysége 592(4) méter. (Wikipedia)

kék madár 2014.09.26. 06:27:04

ez a post mindent visz, nem lattam, Crescent Citytol eszakra es Portlandtol delre nem jutottam el, de ezek utan meg akarom nezni. Arrol irnal hogy mi volt a kedvencetek? Nekem Larch Mountain columbiariverimages.com/Regions/Places/larch_mountain.html

zdyzs 2014.09.26. 07:45:56

@kék madár: A Crater Lake benne van ez első ötben. Talán ami legjobban tetszett azok a kanyonok voltak Escalante mellett (usaroadtrip2014.blog.hu/2014/08/17/szines_szurdok_szoritasaban). De szinte lehetetlen választani, mert a Redwood National Park hatalmas fái között is eszméletlen sétálni.

kék madár 2014.09.28. 06:41:24

@zdyzs: A redwoods valoban elbuvolo, es nem lehet barmi moge sorolni.
Az osszes utahi, arizonai park egyedulallo es eletreszolo elmeny, de valamiert mindig egy jottem (10+ orat) lattam na most mar mehetunk erzesem volt, szemben a Pacific Northwesttel ahol le tudok ulni barhol 3 orara egy sziklara hallgatni a fokakat, gyonyorkodni a felhokben. Szo szerint az az erzesem, Eurekatol eszakra, hogy na most mar nem torlok le tobb kepet, ennel szebb ugyse lesz, de mindig tevedek. A masik egyedulallo hely az Olympic National Park, nehezen megkozelitheto, de nehez elhagyni is. Meg egyszer koszonet a sok beszamoloert, nagyon sok munkad lehetett benne, de hallatlanul profin meg is szervezted. Nem akarok tovabb eszt osztani, de azert egy 1000 dollaros Disneyland meg Universal mellett egy 25 dollaros NP belepo eleg nagy kontraszt. :)

zdyzs 2014.09.28. 16:51:55

@kék madár: Teljesen egyetértek a két családnak (!!!) egész évre szóló, minden nemzeti parkra (meg még sok másra is) érvényes belépő 80 dollár, az élményparkokba meg egy főnek egy nap 100. Ez valami olyan aránytalan, amit nem lehet elmondani. Nem véletlenül koncentráltunk a nemzeti parkokra. És nem csak értékarányosan szebbek és jobbak (mert ott nincs is kérdés), hanem önmagukban is.

Nagyon szerettem volna elmenni még sok helyre, főleg Washingtonban (pl. az Olympic National Parkba is) de bármennyire is sok az egy hónap, abba már ezek nem fértek bele. Sőt, azt kell mondjam, még mindenhova el fogunk menni majd még egyszer (talán a Grand Canyonon kívül), mert mindenütt van még annyi egészen szuper túra, amit nem tudtunk megcsinálni ennyi idő alatt.

Meg biztosan lesz majd egy olyan túránk is, amikor Seattle-ből indulva megnézzük Washington nemzeti parkjait, meg újra a Glacier-t, valamikor kora ősszel, amikor már nem lesz behavazva.

kék madár 2014.09.28. 20:14:36

@zdyzs: hat ezert voltam en egyszer 8 ev alatt a SeaWorldben.

a dolog masik oldala, hogy annyi mindent lattatok egy honap alatt amit szinte lehetetlen feldolgozni, rengeteg "leg"-et lattatok. De ezzel a felkeszulessel azert megoldottatok : )
Mi tavaly egy Portland-Astoria-Olympia-Forks-Victoria-Vancouver-Portland utat (Mt Hood) tettunk meg masfel het alatt elore tervezve a szallasfoglalast es persze mindig arra hagytunk 2 napot amire egy is eleg lett volna es 1-et amire ketto is keves volt. Meg egyszer koszi a sok tippet!