Utunk számokban
2014. július 08. írta: zdyzs

14 nemzeti parkot, 2 nemzeti emléket (national monument – ezek nagyon hasonlóak a nemzeti parkokhoz, de valami miatt más a jogi státuszuk), 2 állami parkot és 2 élményparkot látogattunk meg utunk során.

The Great Western US 5.jpg

Csináltattam néhány egyen-pólót magunknak. Ahol sokan voltak, ott sokat segített, hogy könnyen megtaláljuk egymást. Na meg emléknek sem lesz rossz.

Összesen 6.773 mérföldet tettünk meg, ez 10.900 kilométer. Ennél kevesebből már el tudtunk volna vezetni Los Angelesből New Yorkba és vissza, azaz át tudtunk volna kelni retúr a nyugati partról a keletire. De tudom, még ez sem mond sokat. Mondok helyette inkább egy európai körutat, azt talán könnyebb elképzeli. Ennyi kilométerből egy Budapest – Lisszabon – Párizs – Berlin – Kijev – Athén – Budapest  túrát is meg lehetne csinálni. Sokat ültünk az autóban. Nagyon sokat. Szerencsére a Dodge Grand Caravan nagyon jó partnerünk volt végig, a sok csomag ellenére nagy helye volt mindenkinek, nem kellett szorongani. Talán meg lehetett volna pár száz dollárt takarítani egy kisebb autóval, de nagyon jó döntés volt ilyen nagyot bérelni. Ekkora távolságnál ezen nem szabad spórolni.

Napi átlagban 352 km-t mentünk. Ez azt figyelembe véve, hogy 20 látnivalót láttunk 31 nap alatt, elég sok. Volt olyan nap, hogy 6-7 órás túrázás mellett még mentünk 250 km-t is. Leghosszabb vezetésünk egy nap 1020 km volt, Kalispell városából Portland-be. Cserébe másnap Portlandben csak 48 km-t mentünk, ez majdnem a legkevesebb, ennél csak akkor mutatott kevesebbet a kilométerszámláló, mikor Disneylandet látogattuk meg (42 km-t).

1120 liter benzint használtunk el, azaz nagy átlagban valamivel több, mint 10 litert fogyasztott az autónk. Azt figyelembe véve, hogy egy üresen is közel két tonnás gépjárműről van szó, jól megpakolva, egy ruhásszekrény légellenállásával, melyet 3600 köbcentis (!!!) motor mozgat, ez nem is tekinthető rossznak. Persze nem száguldoztunk, jellemzően 90 -100 körül volt a sebességünk a szigorú amerikai sebességkorlátozásoknak köszönhetően, viszont nagyon sok hegyet megmásztunk, volt olyan nap, mikor háromszor is felmentünk háromezer méter fölé és máskor is pattogott a fülünk rendesen a sok szintváltozástól.

Az 1120 liter benzin 1150 dollárba került, tehát nyugodtan mondhatjuk, egy liter benzin az USA-ban átlagban egy dollár. Fele annyi, mint otthon. Persze az is igaz, ez 85-ös oktánszámú, messze nem az a minőség, mint Európában – nem is nagyon lehetett érezni az autón, hogy 283 (!!!) lóerő lakozik benne.

Ennyire azért nem olcsó, ez egy ősrégi kútfej a 66-os út mellett.

Utunk során 19 különböző helyen aludtunk, jellemzően a Motel6 lánc moteljeiben, de ahol nem volt ilyen közel ahhoz a parkhoz, amelyet meg akartunk nézni, ott mást választottam.

Legészakabbra a Glacier Nemzeti Parkban jutottunk el, nagyjából az északi szélesség 48,7-ig fokáig. Ez hazánkban Jósvafőn az Aggteleki Nemzeti Park igazgatóságának felel meg. Ebből (is) láthatjuk, milyen hatalmas szerencsénk van a Golf-áramlattal Európában, a Glacier Nemzeti Parkban még sok helyen hó volt és a magasabban fekvő utak még le is voltak zárva. Június 19-én! Nálunk azért ilyen még az Alpokban is nagyon ritkán fordul elő júniusban.

Tulajdonképpen megérkezésünk után végig északabbra voltunk, mert legdélebbre Los Angelesben jutottunk, az északi szélesség 32,8-ig fokáig. Ez a mi környékünkön a líbiai Tripolinak felel meg Afrikában. Meleg is volt. De nem annyira, mint az északabbra fekvő Death Valley-ben. Ott tapasztaltuk meg a legnagyobb forróságot, 46,7 Co volt a nemzeti park látogatoi központja előtti kijelzőn. Valószínűleg a kontinens legmélyebb pontján Badwaterben még ennél is melegebb volt, de ott nem volt hőmérő. Az még nekünk a Delhi melegben edződött legionáriusoknak is sok. A leghidegebb Jackson városában Wyomingban volt, ahol 3 Co fokra ébredtünk reggel.  Na, ott fáztunk is.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

romesz 2014.07.15. 02:05:02

Nagyon kellemes utatok lehetett.
Azt szeretnem csak megemliteni, hogy az amerikai 85os benzin az europai 90esnek felel meg.

zdyzs 2014.07.15. 03:24:52

@romesz: NA ezt nem tudtam, köszi. De akkor is gyengébb mint a 95-ös amit otthon használunk.

meatclone 2014.07.16. 04:07:31

@zdyzs: A legalacsonyabb oktan szamot amit lattam az USA-ban az 87 volt. Ha a kocsi a regular benzinre van tervezve akkor hiaba teszunk bele magasabb oktan szamu benzint attol a teljesitmeny nem lesz jobb.(Altalanos tevhit) Ha a magasabb oktanszamu benzinre tervezetbe teszunk alacsonyabbat, akkor a teljesitmeny kicsit esik. A Dodge caravant
a regular-ra terveztek. Modjuk mindenki abban hisz amiben akar.
Link hogy nem a levegobe beszelek.
www.consumer.ftc.gov/articles/0210-paying-premium-high-octane-gasoline

meatclone 2014.07.16. 04:37:15

Azert jo olvasni ezt a blogot mert mas szemevel nezi az ember a megszokott dolgokat.

zdyzs 2014.07.16. 06:10:50

@meatclone: Nem tudom merre laksz, de Nevadában, Utah-ban, Montana-ban, Oregon-ban van 85-ös benzin. Etanollal van keverve ezért alacsonyabb az oktánszáma.

Azzal tisztában vagyok, hogy minden kocsiba azt a benzint kell tankolni, amire a motorját "belőtték". De azt remélem te is elfogadod, hogy ugyanabból a motorból magasabb oktánszámú benzinnel nagyobb teljesítményt lehet kihozni. Az A Dodge Caravan a 85-ösre van beállítva, biztosan kevésbé "megy" mintha 95-ösre állították volna be és azt tankolnék bele.

Egy biztos, az autó nem ment úgy, mint vártam volna egy 3,6 literes 283 lóerős kocsitól. 4 évig vezettem egy 3 literes V6-os, 200 lóerős Citroen C8-ast ami nagyjából pont ekkora, van összehasonlítási alapom. Ebben nagyban közrejátszott persze a katasztrofális automata váltó is.

zdyzs 2014.07.16. 06:17:34

@meatclone: Véletlenül kitöröltem a kocsibérlésre vonatkozó kommentedet, ezért itt (is) válaszolnék rá.

Azért írtam amit írtam, mert eddig hétszer béreltem autót az USA-ban, és akármilyen kategóriát is választottam, mindig fapados autót kaptam. Lehet, hogy nekem volt pechem, vagy az utóbbi években megváltozott az autókölcsönzők hozzáállása (hat éve voltam utoljára).

fél(re)értelmiségi 2014.11.15. 14:19:34

Nagyon jó volt olvasni ezt a történetet. Jósorsom(?) engem is elvetett az É amerikai kontinensre, és ha már odajutottam, ott is maradtam 4 évig. Egy használt Buick Century wagonnnal megjártam a két óceánpartot keresztbe-kasul. Én egyedül utaztam, három hónapig voltam uton, de csodálatos élményeket éltem át, néhány kellemetlenséggel is tarkítva, persze. (autó viszonylatban) Volt teljes lerobbanás autópályán, a semmi közepén éjjel, autómentés, szervizes átverés, közlekedési bírságok, stb. stb. De a blogíró élményeihez hasonló tapasztalatokkal sikerült nosztalgikus emlékeket feleleveníteni. Gratulálok az utazáshoz, és az élmények, tények, adatok közkinccsé tételéhez.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.27. 15:02:21

Azt lehet tudni, hogy az egész túra szőröstül-bőröstül mennyibe került?Repülőjeggyel, kajával, mindennel.Csak hogy kb képben legyen az ember...Köszi, ha megosztod.

zdyzs 2014.11.28. 13:06:49

@geegee: Nekünk ötünknek az egy hónapos túra 7.928 dollárba került, repülőjegy nélkül. De ebben minden más benne van, kocsibérlés, szállások, biztosítások, kaja, pia, benzin, belépők a nemzeti parkokba. A Universal Studios és Disneyland ezen felül van, mindkettő közel 100 dollár fejenként (kajával együtt több is, bár a Universalban egy free-reefill popcornnal elvoltunk egész nap). Így napi 51 dollárra jött ki fejenként. Ez nem kevés, de közben utaztunk 11.000 kilométert.

A repülőjegyet meg tudod nézni, az én áram nem mérvadó, sajnos csak alig egy hónappal előbb tudtam megvenni, szerintem annál lényegesen olcsóbban is el lehet oda jutni, ha időben foglalsz és nem július augusztusban akarsz repülni (akkor nagyon drága)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.30. 12:19:57

@zdyzs: Köszönöm szépen az infókat.Csak nagyjából azért kértem, hogy ha mi mennénk (két felnőtt és egy négyéves) akkor az kb mennyiből jöhet ki.Úgy saccolom, hogy mondjuk ennek a fele lehet...És így nem is rossz az összeg.

zdyzs 2014.11.30. 14:25:54

@geegee: Sajnos megfelezni nem fogod tudni, már persze ha nem rövidebb időre mentek, vagy kevesebb kilométert teszel az autóba. A szállás ugyanannyiba fog kerülni mint nekünk, mi is csak egy szobát fizettünk, a gyermekeink velünk aludtak és az ingyen van. És ez sajnos nekünk a költségeink 40%-a volt. A kocsibérlésen esetleg 200-300 dollárt meg tudtok spórolni, mert 3 főre nem kell ekkora autó. Ha ti is ennyit autóztok, akkor a benzin is csak marginálisan lesz kevesebb, amennyivel kevesebbet fogyaszt egy kisebb autó - de ez sem számottevő. Ami kevesebb lesz az a kaja, mert egy négyéves gyerek biztosan kevesebbet fogyaszt mint három tinédzser.

De ha kajára csak a felét is költitek, akkor is 6000 dollár körül lesz a költség szerintem. Mindez persze akkor, ha 31 napra mentek és 11.000 km-t autóztok. Minden nap amivel kevesebbet vagytok ott kb. mínusz 100 dollár.

Puppancs 2014.11.30. 15:00:35

@zdyzs: Azt, hogy értetted, hogy a gyerekekkel együtt aludtatok? (Két ágyas szobákat vettetek ki?) Amúgy ezt szerettem volna kérdezni, hogy a Motel6-nál ez hogy van? Beírom, hogy 4 személy és utána opcióknak kihozza, hogy one queen bed VAGY 2 full bed. Ez azt jelenti, hogy vagy van egy hatalmas ágy amiben négy ember elfér vagy kettő kisebb? Mert mikor tovább kattintok akkor sem duplázódik meg az ár.
Esetleg azt el tudjátok légyszíves küldeni, hogy Escalante-ban hol laktatok? (ott nem találtam motel6-t)
Köszii :)

zdyzs 2014.11.30. 16:49:13

@Puppancs: Úgy, hogy egy szobában aludtunk a gyerekekkel. Ha olyan szobát kérsz, amelyben két "full" bed van, akkor olyat szobát kapsz, amelyben van két duplaágy. A kölkök vagy aludtak hárman egy ágyban, vagy egyiküknek megágyaztunk a földön.

Az, hogy mennyit fizetsz nem függ az ágyak számától. Viszont 16 éves kor fölött fejenként kell valamennyit fizetni a két fő fölött. Ez általában pár dollár.

Escalante-ban itt aludtunk - www.escalantecircledmotel.com/accommodations
Ezen belül is a "Cozy Cottage"-t ajánlom. Ez egy tündéri, különálló kis ház, két hálószobával, nappalival, fürdővel, konyhával, terasszal. Egészen szuper. Egy kicsit drágább mint egy normál szoba, de mi nagyon élveztük. A legjobb szállásunk volt az úton.