Kőhidak a sivatagban - Arches Nemzeti Park
2014. augusztus 24. írta: zdyzs

Június 14. – 443 km

Fantasztikus sziklaképződmények között töltöttök a mai napunk végét, az Arches Nemzeti Parkban. A nevéhez méltón ez a park arról híres, hogy rengeteg természetes boltív található itt. Ilyeneket másutt is lehet látni (lsd. pl. Canyonlands), de itt extrém nagy sűrűségben fordulnak elő. Van olyan pontja a parknak, ahonnan 5-öt is láthatsz egyszerre. Ez nem kis teljesítmény, mert alapvetően nagyon kis esély van arra, a víz, a jég, a szél és a sziklák pont úgy működjenek együtt, hogy az eredeti keskeny sziklákból boltív maradjon. A kiadott anyagok szerint itt azért van ennyi, mert az eredetileg 1 mérföld vastag sziklaréteg alatt egy óriási sóágy van (amely egy évmilliókkal ezelőtt kiszáradt tengerből maradt meg). A sóréteg nyomás alatt nagyon instabil és a felette levő vastag sziklaréteg súlya miatt folyton mozgásban volt (ezt a mozgást persze geológiai értelemben kell elképzelnetek), így a sziklaréteg megrepedezett, ami elengedhetetlen a boltívek kialakulásához.

Arches - window arch.jpg

Az "északi ablak"

A boltívek ugyanis úgynevezett sziklatarajokból keletkeznek. Ezek a vékony, de magas és hosszú sziklák a párhuzamos repedések mentén alakulnak ki, és ezekből formálja az erózió a boltíveket. Ha a legfelső réteg keményebb, ellenállóbb, mint az alatta levők, akkor mikor télen a megfagyó víz apró repedéseket hoz létre a sziklákban, melyek lassan szétfeszítik a puhább követ, és azok kiesnek a felső réteg alól. A szél és a víz évmilliók alatt elhordja a törmeléket és amennyiben jól egyensúlyban van a felső réteg, egy szép boltív marad a helyén. Ha bármi miatt nincs meg a szikla egyensúlya, akkor a teteje is beomlik – nem lesz boltív. Az idő múlásával egyébként minden most látható boltív el fog tűnni, hiszen a természet most is végzi lassú, de biztos munkáját. Ha nem elég vékony a sziklataraj, akkor sem lesz boltív. Tényleg nagyon össze kell játszani minden körülménynek ahhoz, hogy ezek a látványos képződmények létrejöjjenek.

Arches - arch.jpg

Az egyik boltív alulról

Rövid – de annál élvezetesebb – fél napunk után a Canyonlands Nemzeti Parkban egyből átmentünk az attól mindössze 40 percre levő Arches Nemzeti Parkba. Mivel mi itt már jártunk korábban, és késő volt, kivételesen nem mentünk be a park látogató-központjába, hanem a bejáratnál kapott térkép alapján egyből mentünk megnézni a látnivalókat.

Elsőként az „ablakok” részt néztük meg, ez két egymás melletti boltívről kapta a nevét, melyeket nagy képzelőerőről tanúságot téve északi és déli ablaknak neveznek. Bizonyos szögből pont úgy néznek ki mintha két szemet és közöttük egy nagy orrot látnánk, de ez optikai csalódás, valójában nem egy síkban vannak. Itt van a „tornyocska” és a „dupla” boltív is, ezek azok, amelyeket mind lehet egy pontból látni. A dupla-boltív egészen különleges, mert két boltív indult ugyanabból a pontból, itt egy természetes kupola szakadt be sok-sok évvel ezelőtt.

Arches - Double arch.jpg

A dupla-boltív

Gyönyörűek ezek a képződmények, de azért túl sokáig nem lehet nézegetni őket. Vannak hosszabb túrák is a parkban, de oda kivételesen szigorúan csak vezetővel lehet elmenni. Valószínűleg azért, mert olyan labirintusban vannak, ahol a helyet nem ismerőknek túl könnyű eltévedni. Mi elmentünk még a park leghosszabb boltívét megnézni. Ezt csak messziről lehet csodálni, mert jó 20 évvel ezelőtt egy több tonnás kőtömb majdnem agyonnyomott néhány turistát, azóta inkább nem kockáztatnak. De messziről is meggyőző látvány a filigrán boltív messze a föld fölött.

Arches - landscape arch.jpg

Utoljára a törékeny-boltívet néztük meg, ezt is csak a távolból. Ehhez egészen közel lehet menni, de az egy több órás túra és erre nem volt időnk. Ennek az a nevezetessége, hogy teljesen szabadon áll egy sziklaplatón, az eredeti sziklataraj teljesen eltűnt, már csak a boltív maradt. Mintha egy óriás kiflit formázott volna a sziklából és odaragasztotta volna a földre. Szürreális. Talán nem véletlen, hogy az ezernyi más kiemelkedő látnivaló mellett mégis ez lett Utah állam jelképe.

Arches - delicate arch.jpg

Mivel Green Riverben összesen két helyet láttunk, ahol enni lehet, meg már nyolc is elmúlt mire végeztünk a parkban, a szomszédos Moab városában vacsiztunk. Visszatérve szállásunkra bepakoltunk – mert másnap korai indulást terveztünk – és azonnal aludni tértünk.

Arches - ingókő.jpg

A boltívek mellet néhány ingókő is van a parkban.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eddie1977 2014.08.25. 10:19:59

Nagyjából két hét múlva mi is ott leszünk. Már baromira várjuk. :)
Amúgy azok az államok [Colorado, Arizona, Utah] lélegzetelállítóan szépek.
Itt egy 18 perces "villanás" a tavalyi kirándulásainkról.
youtu.be/soRIw8GLe9U

zdyzs 2014.08.25. 10:28:26

@eddie1977: Mit ne mondjak irigyellek! :-) Ha rajtunk múlna, holnap indulnánk újra, akár ugyanoda is, annyi mindent nem láttunk.

eddie1977 2014.08.25. 11:14:34

@zdyzs: Ne is mondd! Tavaly szinte csak átrohantunk egy csomó helyen. Az idei út jobban meg van szervezve. Több idő jut mindenre. Ha érdekel, akkor lesd meg, merre megyünk idén. Szerintem nagyon ütős. :)
nemhordodacipomet.wordpress.com/2014/06/27/megunhatatlan/

zdyzs 2014.08.25. 11:39:42

@eddie1977: Szuper programnak tűnik! Ha megengedsz két megjegyzést:

1. A Kings Canyon és a Sequoia két külön park, ha egy délutánotok van, akkor csak a Sequoiat lesz időtök megnézni. De az egészen különleges élmény.
2. Szerintem a Grand Canyonban két három óra valóban elég. De ha én tervezném az utat, akkor ahelyett a Zion Nemzeti Parkot, vagy még inkább az Escalante kanynonjait választanám. (Itt usaroadtrip2014.blog.hu/2014/08/17/szines_szurdok_szoritasaban megnézheted milyen egészen szuper hely.) Ha a Bryce Canyonig elmentek, mindkettő nagyon közel van.

eddie1977 2014.08.25. 13:19:53

@zdyzs: Már a célegyenesben vagyunk, szóval nem nagyon borítjuk fel a tervet, de azért köszi!
A Zion tavaly megvolt, és pont a Bryce maradt ki.
Mindenre pedig úgysincs idő. Sajnos.
Nem baj. Majd visszamegyünk harmadszor is. :)
Kicsit közhely, de nem túlzás, hogy egy élet is kevés lenne mindent bejárni.